Stichting Erfgoed 40-45 heeft in het verleden meerdere boeken uitgebracht en komt nu met een nieuw boek over de luchtoorlogsgeschiedenis van Valkenswaard en Waalre. Het boek, getiteld ‘’Het donderde in de lucht’’ is geschreven door Raimondo Bogaars en biedt een gedetailleerd verslag van de luchtoorlog boven Valkenswaard en Waalre.
Het boek beslaat 228 pagina’s boordevol afbeeldingen en wordt uitgevoerd als hardcover. Het is een gedetailleerd naslagwerk voor iedereen die geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog, de luchtoorlog of geschiedenis van Valkenswaard en Waalre. Het boek biedt unieke verhalen over de gebeurtenissen die zich afspeelden in beide gemeentes.
Het boek bevat onder andere het verhaal van de Wellington Mk. III X3408.
In de nacht van 2 op 3 juni 1942 voert Bomber Command een bombardement uit op Essen, ditmaal werd de operatie kleinschalig uitgevoerd met ‘slechts’ 195 vliegtuigen. Door haar zware luchtverdediging was de stad Essen een berucht struikelblok voor verdere acties. Veertien vliegtuigen keerde niet terug van deze operatie, waaronder de Wellington die in Aalst terechtkwam. De Wellington X3408 met de code AA-Q , werd die nacht door Cecil William Phair Carter bestuurd. Carter, ook wel Bill genoemd was een ervaren piloot die al vroeg in de oorlog zich vrijwillig gemeld had bij de Royal New Zealand Air Force. Bill had zijn 1e tour van 30 operationele vluchten achter de rug en zou met verlof gaan toen hij werd gevraagd om in te vallen bij een crew waarvan de piloot ziek was. Met deze bemanning zou Bill twee vluchten uitvoeren waarvan de eerste in de nacht van 1 op 2 juni een testvlucht was.
De Wellington Mk. III X3408 kreeg de nacht van 2 op 3 juni boven Duitsland op de weg terug te maken met FLAK. Hier door krijgt Bill splinters in zijn gezicht en oog, ook wordt een van beide motoren beschadigd en vliegt daardoor in brand. Het vliegtuig verliest hierdoor hoogte en snelheid, daardoor wordt het een makkelijk doelwit. Later zal ook de tweede motor het begeven en Bill besluit dat de grootste kans om te overleven is om het vliegtuig met de wielen ingeklapt een noodlanding te laten maken. Dit gebeurt om 03:10 uur op een jong dennenbosje in de buurt van de Hut van Mie Peels. Hierbij breekt het vliegtuig doormidden ne komt tot stilstand. De bemanning weet zich te bevrijden uit het vliegtuig en begint meteen met het vernietigen van de speciale apparatuur die niet in Duitse handen mocht vallen. Uiteindelijk steken ze het vliegtuig in brand en vlucht. De bemanning klopt die nacht aan bij een boerderij op het Achtereind en probeert met de bewoners te praten. Helaas spreken de bewoners geen Engels en zijn ook erg bang, want hulp bieden aan de vliegers kan de doodstraf betekenen. Toch begint Sgt. Ives bij de boerderij met het verbinden van de verwondingen van Bill en Sgt. Coy, Ives verbaast zich er over dat de piloot de hele vlucht had gevlogen met verwondingen zonder dit aan iemand te melden.
Omdat de twee gewonden bemanningsleden niet in staat zijn ver te lopen worden ze beiden bij de boer achtergelaten. De overigen trekken de bossen en vinden daar uiteindelijk een klein schuurtje, rond 1 uur in de middag proberen ze daar te slapen op de vloer. De Duitsers zijn ondertussen een grote zoekactie begonnen, tegen 6 uur wordt de vluchtende bemanning opgeschrikt door het geluid van een Duitse patrouille maar ze worden gelukkig niet ontdekt. Daardoor besluiten ze verder te trekken en ongeveer een uur later komen ze bij een breed gekapt pad in het bos. Net als ze willen oversteken komt er een Duitse ambulance aangereden die niet ver van hen vandaan stopt. De vluchtende bemanning wordt door de Duitsers opgepakt en naar het politiebureau in Eindhoven gebracht. Hier worden ze ondervraagd en belanden daarna in Duits krijgsgevangenenkamp. Op het Achtereind heeft de boer intussen zijn fiets gepakt en is naar de politie gegaan om de twee gewonde mannen aan te geven. Deze belanden na hun behandelingen in het ziekenhuis en na hun verhoren ook in een krijgsgevangenenkamp, daar ziet Sgt. Coy later de anderen weer terug. Bill komt niet meer in aanraking met de rest van de bemanning omdat hij als officier apart van de anderen wordt geplaatst. Het kamp waarin Bill geplaatst wordt zou later bekend staan om de vele ontsnappingspogingen die daar werden uitgevoerd. De meest bekende zijn verfilmd als “The Wooden Horse” (1950) en “The great escape” (1963). Bill heeft zelf ook meegewerkt aan aan de tunnels van “The great escape” maar kon niet mee vluchten omdat hij werd overgeplaatst naar een ander gedeelte van het kamp. Bij een andere gelegenheid kon hij wel ontsnappen en hij bracht drie weken in vrijheid door in Duitsland. Maar voordat hij de grens kon oversteken werd hij weer opgepakt en teruggebracht naar het kamp waar hij voor enige tijd in de ‘cooler’ zou belanden.
Dit is slechts één van de vele verhalen die in het boek beschreven staan. Wil u meer te weten komen over de verhalen van de luchtoorlog boven Valkenswaard en Aalst-Waalre, dan is het boek precies wat u zoekt.
“Het donderde in de lucht” zal op 4 mei 2023 uitgebracht worden en kost 25 euro. Het boek is verkrijgbaar via de website van Stichting Erfgoed 40-45 en lokale locaties.
Deze locaties zijn:
* Readshop De Boekenwaerd, Eindhovenseweg 7 Valkenswaard
* Kapsalon John Rengers, Gestelsestraat 15 Waalre